2015. július 5., vasárnap

Virágéknál ég a világ avagy kora újkori béka - kistáskák

    Ahogy a címben is láthatjuk béka alakú táskákról lesz szó, nem tévedés! Nem győzöm eléggé hangsúlyozni sosem, hogy azon kívül, hogy másik korban éltek, a 16-17. századi ember nem sokban különbözik a mai ember működésétől. Ugyan ma a "baglyos" a nagy divat, de a kisebb-nagyobb állatok manapság is megtalálhatóak a női kiegészítők díszeiként.
     Több mint 2 éve találtam rá erre az érdekes kis táskacsoportra, és annyira megtetszettek, hogy el is készítettem egy saját példányt, de a befejezés előtt hirtelen felgyülemlett a sok munka és félreraktam. Pár napja felmerült egy beszélgetés során, hogy miből lehettek ezek a roppant jópofa zacskók, mert ahogy látni fogjuk "táskának" nevezni a méretük alapján egy kissé nagyzolás lenne. Mivel többen megegyeztünk abban, hogy nagyon izgalmasnak találjuk ezeket az "békatáskákat", így mielőtt bemutatnám az én jószágomat, nézzük meg mit is tudunk erről a furcsa kiegészítőről.
   Amiket eddig találtam, mind Angliában készült példány, bár a nagy múzeumokban világszerte megtaláljuk őket. Viszont mindenhol angol területhez kötik őket. Funkciójukról nem tudunk sokat. Mivel mind 10 cm alatti nagysággal rendelkeznek, így felmerült ,hogy tűtartók vagy illatszeres táskák lennének. Egyelőre egyik variáció sem bizonyított, de az biztos, hogy rendkívül kicsik, így sok minden nem fér el bennük.
    Egyelőre 5 darabot találtam, egy részük selyemszállal hímzett, másik részükön rossz minőségű ezüst fémszálas hálót tettek díszítésképpen, melyet selyemcérnával rögzítettek. Alapjuk mindnek selyemtextil, a szájuk pedig textil vagy bőr zsákocska.

Hímzett békák:




Fémszállal díszített békatáskák:



Museum of London

Végül nézzük mi lesz, ha magyar tóba ugranak az angol békák:
Az én békámnak pamutvászon lett az alapja. Ugyan ma elég gyakori textil, de a kora újkorban a pamut drága anyagnak számított, ezért is választottam azt az anyagot. Mivel nekem a londoni példány tetszett meg először én nem hímzett verziót választottam. Hátára fémszálas drót került, melyet fémszálas cérnával rögzített fonal keretel. Lábai fonallal körültekert drótból vannak. És mivel a békatáskák egyértelműen a gazdag nemesi réteg rangjelző viseleti elemei, így az én békám varangyos lett, aminek a szemei türkizből a "ragyái" pedig igazgyöngyből készültek. A londoni példányon nem igazán látszik, hogy a többihez hasonlóan a béka "teteje" és hasa között szétnyitható táska van-e, így először úgy döntöttem, hogy fixen megvarrt kis szütyők készítek. Átnézve a többit, igazából valószínűbb megoldásnak tűnik a bőr/textilzacskós kiegészítés, bár így sem nőne túl nagyra békánk bendője. Íme az eredmény:








Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése