A zseb története – avagy miért vágyik rá a történeti újrajátszó?

Bár sokan nem tudják, a kora újkori ruházatnál jelenik meg először a zseb, és ez apróságnak tűnik — egészen addig, amíg az embernek hirtelen nem lesz hova tenni valamit. Ilyenkor jön rá igazán, micsoda találmány is ez! Az ember mindig magánál hordta a legszükségesebb dolgait, csak épp az változott, hogy melyik korszakban mi számított nélkülözhetetlennek.

Egy női retikül tartalmát ugyan nem lehetne belegyömöszölni egy 17. századi zsebbe (bár valljuk be, a nők retikülje időtlen idők óta tartalmaz egy fél téglát is, mert „bármikor jól jöhet”), de egy nagyobb zseb bizony életmentő tud lenni.

Magyar nemesi pár.
In: Toppeltinus, Laurentinus: Origines et occasus Trasylvanorum.
1667.

Ezt az elmúlt években szinte minden történeti fesztiválon vagy élő történelem rendezvényen megtapasztaltam. Hiába van a derekamon a jó öreg bőröv, ahová ókori vagy középkori ember módjára felakaszthatnám a szükséges holmikat, mégis jó lenne egy igazi, kényelmes zseb! Csakhogy ez mindig akkor jutott eszembe, amikor már nem tudtam megoldani… vagyis amikor pont kellett volna.

Úgyhogy idén végre előre gondolkodom: elkezdődik a nagy zsebkészítő projekt!


Volt-e zseb a 16–17. században? – A források nyomában

Szerencsére bőven van kapaszkodónk: írott forrás, képi ábrázolás, régészeti lelet és gyűjteményi darab is. Ez egy textiltörténeti témánál már szinte luxusnak számít — viszont ha az ember beleássa magát, gyorsan kiderül, hogy a zseb-sztori egyáltalán nem olyan egyszerű, mint elsőre hinnénk. Nem elég azt mondani: „hát persze, hogy volt!” — mert a kérdés inkább az, hogy milyen formában.

Az írott forrás ereje – avagy mit érnek Bethlen Gábor kulcsai?

Kemény János leírja, hogy Bethlen Gábornak volt egy foszlány (vagy fosztán) dolmánya, amelynek zsebéből egy általa pártfogolt ember kivette az „aranyas láda kulcsait”. A történet drámai része most mellékes — számunkra a lényeg: a fejedelem a kulcsait a zsebében tartotta.

Magyar nemes ábrázolása. 
In: Cesare Vecellio: De gli habiti antichi et moderni di diverse parti del mondo.
1598.

Vagyis: a dolmányon volt zseb, ráadásul funkcionális.

Régészeti és gyűjteményi darabok – dolmányok, menték, és egy nadrág

A sárospataki leletek között találunk két dolmányt és egy mentét, amelyek mindegyikén oldalsó hasítékok vannak, és a töredékek tanúsága szerint eredetileg selyembélést is tartalmaztak. Sőt, az egyetlen, innen ismert 16. századi nadrág-leleten is megtaláljuk a zsebnyílást. Ezek lehetnek szabásvonalba helyezett zsebek és úgynevezett bevágott zsebek is.

Tehát ezek már egyértelműen a „modern” zseb elődei.

Női ruhák – a rejtett hasítékok

A női viseleteknél viszont bonyolultabb a helyzet. Az Iparművészeti Múzeumban őrzött, feltehetően Thurzó Erzsébettől származó szoknyán például hasíték található — és nagyon úgy tűnik, hogy ez bizony egy zsebhez tartozott.

Csakhogy míg a dolmányoknál el tudjuk képzelni a maihoz hasonló bevarrt zsebet, addig a női ruháknál nem feltétlenül így működött.

Thurzó Erzsébet szoknyája ,1640 körül
Forrás: http://gyujtemeny.imm.hu/gyujtemeny/szoknya-feltehetoen-thurzo-erzsebet-ruhatarabol/2862?ds=eyJxIjoic3pva255YSJ9&i=38


A rejtett, felkötött zseb – egy átmeneti viseleti forma

A 17. századtól biztosan tudunk egy különleges típusról: a felköthető, különálló zsebről, amelyet a derékon hordtak — de nem a külső szoknya felett, hanem az egy vagy több réteg szoknya alatt.

Ez tulajdonképpen egy nagyobb szütyő, amelybe a nő mindent belerakhatott, amit ma a zsebében tartana — vagy inkább annál többet is.

Rengeteg példány maradt fenn a 18–19. századból, de már a 17. századtól is ismerjük őket.

És itt jött a felismerés: láttam én már ilyet!

Kalotaszegi kedves idős ismerőseim, Kati néni és Erzsi néni - akik évtizedekig jártak a Dobó István Vármúzeumba hozzánk népviseletet és gyöngyékszereket árulni-, pont így hordták a pénzüket: a kötény és a felső szoknya alatti kis rejtett zsebben.

Vagyis ez a megoldás a 21. századig élt, legalábbis bizonyos tájegységeken.

Ha így nézzük, teljesen logikus: ez a zseb-típus átmenet a régi „övre kötött szütyő” és a modern „bevarrt zseb” között.

Ráadásul praktikus is:

  • nagyobb, mint bármelyik modern zseb,
  • nem húzza a szoknyát,
  • járás közben nem ütődik a lábnak,
  • és nehezebb dolgokat is elrejt.

https://tudasbazis.sulinet.hu/hu/szakkepzes/konnyuipar/ruha-es-textilipari-szakmai-ismeret/alkatresz-technologia/zsebek

Európai példák – hímzések, minták, használat

Itthon sajnos még nem ismerek gyűjteményben fennmaradt példányt (a remény persze él), de külföldön rengeteg ilyen zseb található.

A Metropolitan Múzeum gyűjteményében például több fehér vászonra hímzett, 17–18. századi darab is van. Ezeket sűrű virágmintákkal — szegfű, tulipán, apró virágok — díszítették.

A nyugati világ ekkoriban ugyanúgy beleszeretett ezekbe a virágmotívumokba, mint mi, tehát nem csak az Oszmán Birodalom hatásáról van szó.

Bár a zseb nem látszott kívülről, nagyon is díszítették — ami önmagában árulkodó: személyes, fontos tárgynak számított.


Hímzett zsebtáska a Metropolitan Múzeum gyűjteményéből a 18. század közepéről
Forrás: https://www.metmuseum.org/art/collection/search/156892?rpp=20&pg=1&rndkey=20120216&ft=*&when=A.D.+1600-1800&where=United+States&what=Costume&pos=5

A nagy meglepetés: a kötött zseb

És jött a következő döbbenet — találtam kötött zsebeket is!
Ráadásul a legkorábbi darabok között több ilyen szerepelt.

A harisnyaprojektem után ez külön öröm: még egy terület, ahol a kötés korai technikája felbukkan.


Kötött zsebtáska Cooper Hewitt gyűjteményből
Forrás: https://collection.cooperhewitt.org/objects/18571791
/

És akkor a gyakorlat: kétféle zseb készül

Az idei projektben tehát két típust készítek. Most pedig nézzük az első darabot:

1. A varrt zseb — páros darab, 17–18. századi példák alapján

Sok évvel ezelőtt édesanyámtól kaptam egy hímzett szatén anyagot, azzal a megjegyzéssel, hogy „használd fel valami széphez, mert méretre úgyis kicsi”. És valóban: a félméteres darabból túl sok mindent nem lehetett kihozni. A zsebek tervezésekor viszont hirtelen eszembe jutott — és így érzelmi háttere is lett az első próbadarabnak.
Később aztán több is készült, köztük egy múzeumi megrendeléshez, Egervárra, 2025 tavaszára.

Az egervári zsebek (a szerző saját felvétele)

Az első, hímzett zseb (a szerző saját felvétele)

Az elkészítése egyáltalán nem bonyolult: a szabásmintát felrajzolva két előlapot és két hátlapot vágunk. Az előlap felső harmadában, középen kerül a nyílás, amelyet szatén ferdepánttal szegtem el — ezt lehet készen is kapni, de természetesen az anyagából is kivágható. Felül egy-egy pántot varrtam mindkét zsebre, ezekbe lapos szalagot fűztem, hogy derékra lehessen kötni. Időben sem hosszú munka: még kézi varrással is legfeljebb egy nap alatt elkészül.


Így áll most a Zseb Projekt

Ezzel a varrott párral tehát elindult a Zseb Projekt, és már most látom, mennyi apró kérdés, megoldás és kísérletezés fér el egy látszólag jelentéktelen ruhadarab mögött. A zseb története nem csak viselettörténeti érdekesség, hanem nagyon is gyakorlati dolog: ugyanazt a problémát oldotta meg négyszáz éve, mint amit ma is megoldana bármelyik újrajátszó — hova tegyük a dolgainkat? A következő részben a másik típust, a kötött zsebet mutatom be, ami újabb izgalmas meglepetéseket tartogat.


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Mit viselnek a magyar nők a kora újkorban?

Mit viseltek a férfiak a kora újkorban?

Férfi dolmányok a kora újkorból